جراحی دندان

جراحی دندان زمانی انجام می شود که پوسیدگی دندان پیشروی می کند و به عصب می رسد و باعث درد دندان می شود.

حال بسته به میزان پوسیدگی درمان های زیر مطرح می شود.

۱ ) جراحی های Endodontic ( داخل دندانی )

هنگامی که پوسیدگی در مراحل اولیه به عصب رسیده است نیاز به درمان ریشه پیدا می کند.

درمان هایی که روی بخش ریشه دندان انجام می شود به شرح زیر است:
روت کانال تراپی: عصب کشی یا درمان ریشه
Pulpotomy : قطع کردن عروق خون رسانی و اعصاب از قسمت تاجی دندان جهت از بین بردن و جلوگیری از پیشرفت عفونت
Pulpectomy : خارج کردن کامل عروق خونی و اعصاب دندان جهت از بین بردن درد و عفونت

ایمپلنت: ایمپلنت قطعه ای فلزی از جنس تیتانیوم است که جایگزین دندان کشیده شده یا از دست رفته می شود که جراحی آن بسته به شرایط بیمار به صورت یک مرحله ای و یا دو مرحله ای انجام می شود.

از زمان کاشت دندان تا زمان قرار دادن روکش آن حدود ۳ تا ۶ ماه نیاز به زمان است.

پس از جوش خوردن قطعه فلزی به استخوان روکش دندان ساخته می شود.

پروتزهای متکی بر ایمپلنت: این پروتز ها ترکیبی از دندان مصنوعی و ایمپلنت هستند. بخش ایمپلنت در استخوان کار گذاشته شده و پس از آن ، قطعات فلزی به ایمپلنت اتصال داده میشوند، سپس دندانهای مصنوعی بر روی این مجموعه فیکس میشوند .

۲ ) پریودونتیک (Periodontium) :

جراحی های لثه شامل درمان های افزایش طول تاج (CL) جهت کمک گرفتن از ریشه برای ساخت پست و قرار دادن روکش و درمان هایی جهت زیبایی های لثه و درمان پیشروی های لثه می باشد.

۳) جراحی دندان نهفته

نهفتگی و عدم رویش دندان زمانی اتفاق می افتد که فک بیمار فضای کافی برای رویش دندان ندارد بنابراین دندان خارج از مسیر خود رویش پیدا میکند و گاهی به صورت نهفته در فک باقی می ماند و یا کمی رویش پیدا کرده و به صورت نیمه نهفته در جای خود باقی می ماند.

شایع ترین محل نهفتگی، در ناحیه ی دندان های عقل است اما می تواند در مورد سایر دندان ها مخصوصا دندان نیش و یا آسیا های کوچک این انفاق نیز بیافتد.

برای این درمان بسته به میزان نهفتگی دندان عقل، ناحیه برش داده می شود و با برداشتن مقدار کمی استخوان اطراف دندان ، دندان عقل خارج می شود.

بدیهی است که پس از تزریق بی حسی، بیمار جز مقداری فشار و احساس انجام کار، دردی نخواهد داشت، پس از جراحی بیمار با مصرف آنتی بیوتیک و مسکن و ضد التهاب ها از ایجاد ورم و عفونت جلوگیری می کند و درمان کامل می شود.

این دندان های نهفته باید توسط دندان پزشک متخصص از فک خارج شوند.

در کلینیک زیبایی رزا این عمل توسط پزشکان متخصص بسیار مجرب انجام می شود و درد و تورم و صدمات حین عمل به استخوان فک به حداقل می رسد .