عصب کشی

یکی از اصلی ترین و تخصصی ترین درمان های دندانپزشکی عصب کشی می باشد، اصولا عصب کشی دندان زمانی انجام می شود که پوسیدگی دندان از مرز مینا و عاج می گذرد و عصب دندان را درگیر می کند،که می بایست عصب آلوده تخلیه شده و فضای داخلی دندان و ریشه ها با مواد مخصوص پر شوند.

دندانی که عصب آن درگیر پوسیدگی شده، درد شدیدی دارد و باید تحت درمان اورژانسی قرار بگیرد.

عصب کشی چیست؟

عصب کشی (درمان ریشه) احتمالا معانی مختلفی را در ذهن شما تداعی کند، درمان ریشه در حقیقت به معنای تمیز کردن و شکل دادن به کانال ریشه بوده و همچنین خارج کردن عصب دندان را نیز شامل می شود این مراحل با پرکردن دندان به منظور جلوگیری از ورود میکروب ها و باکتری به عصب دندان به پایان می رسد.

وجود درد بعد از درمان ریشه غیر طبیعی نبوده و بخاطر تحریک عصب دندانی در انتهای ریشه می باشد که با تجویز مسکن و گذر زمان قابل ترمیم است همچنین میزان التهاب پس از درمان ریشه طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

به هر دلیلی درمان ریشه با شکست مواجه شود نیاز به درمان مجدد ریشه می باشد که در موارد عدم موفقیت درمان مجدد ریشه بایستی به سراغ جراحی اندودنتیک رفت، در صورتی که جراحی دندان نیز با شکست مواجه شود نیاز به کشیدن دندان و استفاده از درمان های دیگر نظیر ایمپلنت و… می باشد .

با درمان ریشه و مراقبت صحیح ،ماندگاری دندان بالا رفته و می توان تا پایان عمر از دندان عصب کشی شده استفاده کرد.

عصب کشی دندان حتی برای دندان های شیری کودکان نیز استفاده می شود.

چرا دندان به عصب می رسد؟

اکثر انسان ها در طول زندگی دچار دندان درد شده اند، که شدت این درد با توجه به میزان پوسیدگی متفاوت می باشد، در هر صورت اگر هرگونه درد دندانی را حس کردید، در اولین فرصت باید به دندانپزشک مراجعه کنید، در صورت بی توجهی به درد و عدم مراجعه به دندانپزشک میزان پوسیدگی و درد دندان روز به روز بیش تر می گردد.

مراحل پوسیدگی به این صورت است که ابتدا پوسیدگی در مینا و عاج دندان اتفاق می افتد، اگر در این مرحله درمان صورت گیرد، دیگر نیازی به عصب کشی دندان نیست و با ترمیم دندان (پر کردن دندان) مشکل رفع می شود.

اگر درمان صورت نگیرد، میکروب ها به عصب دندان وارد شده و باعث ایجاد التهاب، افزایش فشار داخل محفظه پالپ و در نتیجه افزایش درد می شوند.

در عصب کشی یا درمان ریشه دندانپزشک بعد از برداشتن پوسیدگی ها و دسترسی به فضای کانال های عصب ریشه عصب دندان را از بین می برد و عوامل عفونت را از آنجا تمیز می کند.

شکل دادن کانال های ریشه طوری که امکان رسیدن مواد دارویی شستشو دهنده به ته کانال ها فراهم شود، ادامه می یابد و سرانجام کانال های ریشه طوری پر می شود که کاملا بسته شوند و امکان وارد شدن میکروب از این راه به کمترین حد ممکن برسد.

اصولا در هنگام خواب، فشار خون داخل پالپ بیشتر از روز است، برای همین درد در شب ها بیشتر است.

مراقبت های پس از عصب کشی

۱- تا ۲ ساعت پس از عصب کشی از خوردن غذای سفت با دندان درمان شده خودداری شود.

۲- تا ۲۴ ساعت از طرف مقابل برای خوردن غذا استفاده شود

۳- آنتی بیوتیک و داروی تجویز شده توسط دندانپزشک کامل و سر ساعت استفاده شود.

۴- چون دندان عصب کشی یا درمان ریشه شده، ترد و شکننده است، دندان باید روکش شود. قبل از روکش با احتیاط از دندان استفاده شود.

۵- به همراه عصب کشی و ایجاد التهاب در اطراف ریشه دندان، شاهد وجود درد متعاقب قرار گرفتن دندان ها بر روی هم و یا درد خود به خود هستیم. این علامت طبیعی بوده و پس از گذشت مدت زمانی بهبود می یابد.

۶- استفاده از ضد التهاب ها و مسکن به دنبال درمان روت کانال توصیه می گردد.

۷- در صورت بروز علائم آبسه دندانی بعد از درمان ریشه و مشاهده علائمی مانند پیشرفت آبسه، تب، بی حالی واشکال در بلع ، استفاده سرخود از آنتی بیوتیک به هیچ وجه توصیه نمی شود، در صورت بروز این علائم باید در اولین فرصت به دندانپزشک معالج مراجعه نموده تا اقدامات درمانی لازم بعمل آید.

در کلینیک زیبایی و دندانپزشکی رزا کلیه خدمات مربوط به عصب کشی دندان توسط بهترین متخصصان دندانپزشکی انجام می شود.