افزایش وزن

افزایش وزن
رژیم غذایی افزایش وزن
لاغری مفرط با کاهش حجم عضله، تراکم استخوان، ریزش مو، پوست خشک و شکننده، کاهش توان تولید مثلی و عملکرد جنسی، کاهش قدرت ایمنی بدن و … همراه است.
همچنین در افراد کم وزن، غالب ا مقدار بافت چربی بسیار کاهش می یابد. باید توجه داشت که بافت چربی به عنوان یک غده درون ریز عمل کرده و نقش مهمی در ترشح برخی هورمونها و واسطه های ایمنی دارد. از این رو کاهش بیش از حد آن میتواند فرد را مستعد اختلالات هورمونی کند .
داشتن برنامه غذایی مدون و متناسب در راستای افزایش وزن و رسیدن به محدوده نرمال میتواند بسیاری از مشکلات مرتبط با لاغری را درمان کند.
برنامه غذایی که حاوی غذاهای کم حجم اما پرکالری باشد میتواند ضمن به تعویق انداختن حس سیری مقدار کالری بیشتری را به فرد برساند.
البته توجه به این نکته ضروری است که افزایش وزن در افراد لاغر در راستای حفظ سلامتی آنها است و نباید با خوردن مقدار زیاد غذاهای پرچرب مثل سس مایونز، کره، و انواع شیرینی های خامه ای سلامتی فرد را به خطر انداخت.
جهت تحریك اشتها، از انواع چاشنيها در طبخ غذاها استفاده كنید و از ترشی، لیمو ترش، نارنج، سیر و پیاز به منظور افزایش میل و اشتها همراه با غذا استفاده کنید .
ساده ترین راه برای افزایش وزن که غالبا به آن کم توجهی می شود، داشتن خواب کافی است. ۸ ساعت در روز را بدون دغدغه به خواب اختصاص دهید .
علاوه بر وعدههای اصلی حتم ا از ۲ تا ۳ میان وعده نیز استفاده کنید. انواع کیک، میوه ها و خشکبار شامل انواع برگه ها، کشمش، توت خشک، انجیر خشک را میتوانید در فواصل بین غذاها استفاده کنید .
از سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، ذرت، نخود فرنگی، کدوحلوایی، لبو و شلغم در انواع غذاها و یا میان وعده ها استفاده کنید .
به غذاخوردن به چشم دارو نگاه کنید . بدانید که این تنها و موثرترین راه برای رسیدن به اندامی ایده آل است و با بهانه هایی همچون میل ندارم، غذا را دوست ندارم و غیره از خوردن غذا امتناع نکنید
حفظ تنوع در وعده های غذایی و توجه به غذاهایی که بیشتر به آنها تمایل دارید میتواند در خوردن غذای بیشتر به شما کمک کند .
استفاده از روغن ها در ترکیب با آبلیو یا نارنج میتواند ضمن خوش طعم کردن سالادها به افزایش کالری دریافتی نیز کمک کند. روغنهای گیاهی میتوانند بهترین انتخاب باشند، چراکه ضمن بالابردن کالری با داشتن اسیدهای چرب مفید و ضروری امگا ۳ ، ۹ و ۶ به حفظ سلامتی نیز کمک کند. روغن کانولای آفتاب، روغن مایع مخلوط آفتاب و روغن آفتابرگردان آفتاب تهیه شده از دانه های گیاهی انتخاب مناسبی برای این نوع رژیم های غذایی است .
داشتن فعالیت بدنی و دوری از بی تحرکی میتواند ضمن بالا بردن روحیه به افزایش اشتهای شما نیز کمک کند. به همین جهت پیش از صرف غذاهای اصلی نیم ساعت پیاده روی کنید.