پیکر تراشی

پیکر تراشی که به نام های لایپوپلاستی، لایپوساکشن یا لایپکتومی معروف است که بافت های چربی را شکسته و از بدن بیرون میکشد.

معمولا در نواحی شکم، ران ها، باسن، گردن، چانه ، بالاو پشت بازوها ، پشت ساق پا و پهلوها انجام میشود. چربی توسط ابزاری ماسوره مانند از بدن بیرون کشیده میشود.

این ابزار به زیر پوست وارد شده و به انتهای آن یک دستگاه وکیوم (مکنده) بسیار قوی وصل میشود. پیکر تراشی بیشترین عمل زیبایی انجام شده در آمریکاست.

هرساله بیشتر از سیصد هزار عمل انجام میشود که قیمت هرکدام بین دوهزار تا سه هزاروپانصد دلار متغیر است.

حقایقی در رابطه با عمل پیکر تراشی

جراحی معمولا با بیهوشی کامل انجام میشود. همچنین این روش یک تکنیک کاهش وزن نمیباشد بلکه یک عمل زیبایی است.

این عمل برای درمان برخی عارضه های پزشکی نیز انجام میشود.

پیکر تراشی چیست؟

افرادی که تحت عمل پیکر تراشی قرار میگیرند معمولا دارای وزن ثابتی هستند اما مایلند که به این روش چربی انباشته در بعضی قسمت های بدن خود را از بین ببرند.

پیکرتراشی یک روش درمان افزایش وزن یا چاقی مفرط نیست .

همچنین این روش برای از بین بردن سلولیت (بافت های چربی یه شکل توده مخصوصا در قسمت ران و شکم) یا خطوطی که در اثر افزایش یا کاهش وزن روی پوست شکل میگیرند نیست.

هدف از این عمل زیبایی است، به ویژه برای کسانی که مایلند فرم هیکل خود را تغییر دهند و به اصطلاح هیکل تراشی انجام دهند.

این عمل به شکل دائمی سلولهای چربی را از بدن خارج و در نتیجه فرم هیکل را عوض میکند. اما اگر بیمار بعد از عمل سبک زندگی سالمی نداشته باشد، این ریسک وجود دارد که سلولهای چربی باقیمانده بزرگتر شوند.

مقدار چربی قابل برداشت در حین لایپوساکشن محدود است.

همچنین ریسک هایی مثل ماندن جای زخم جراحی، بیحسی و لمسی در ناحیه یا عفونت وجود دارد.

اگر چربی بیش از حد برداشت شود منجر به تشکیل توده یا گود رفتگی پوست میشود.

پس مقدار درست برداشت چربی در این عمل دارای اهمیت بسزایی است.

بیمار باید برای کسب نتیجه بهتر بعد از عمل رژیم غذایی مناسب و سا لم ، ورزش و برنامه خواب منظم داشته باشد.

اگر بعد از گرفتن رژیم های غذایی لاغری بیمار به نتیجه مطلوب نرسیده باشد مثلا علیرغم کاهش وزن و ورزش مکرر باز هم در بعضی نقاط بدن چربی های مقاوم وجود داشته باشند که مقدار آنها کاهش پیدا نکرده، عمل لایپوساکشن توصیه میشود.

اقدامات قبل از عمل پیکر تراشی

• قبل از عمل بیمار توسط پزشک از مزایا و ریسک های احتمالی عمل آگاه میشود.
  • افرادی که پوستشان حالت ارتجاعی و کشسانی بیشتری داشته باشد نتیجه بهتری میگیرند چون پوستشان سریعا خود را با شرایط بعد از عمل وقف میدهد و نتیجه چشمگیری حاصل میشود.
  • بیمار باید حتما بالای ۱۸ سال و از لحاظ جسمی سالم باشد.
  • به افرادی که مبتلا به انسداد شرائین قلب، دیابت یا نقص سیستم ایمنی بدن هستند این عمل توصیه نمیشود.
  • قبل از عمل، برای اطمینان حاصل کردن از اینکه بیمار واجد شرایط عمل هست چند آزمایش توسط پزشک انجام میشود.
  • افرادی که آسپرین یا داروهای ضد التهاب مصرف میکنند باید دوهفته قبل از عمل مصرف داروها را قطع کنند.
  • ممکن است از بیمار خانم خواسته شود که مصرف داروهای ضدبارداری را قطع کند.
  • به افرادی که دچار کم خونی هستند قرص آهن تجویز میشود.
  • بیمار قبل از عمل رضایتنامه ای مبنی بر این که کاملا آگاهانه مبادرت به انجام این عمل کرده است را امضا میکند.
  • قبل از عمل بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار خواهد گرفت که ممکن است یک تا چهار ساعت طول بکشد اما اگر عمل در چند ناحیه کوچک قرار است انجام شود، بیهوشی موضعی کافی است.

مراقبت های بعد از عمل پیکر تراشی

• بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی (کامل) قرار گرفته اند یک شب را در بیمارستان سپری میکنند ولی بیمارانی که بیهوشی موضعی داشته اند میتوانند همان روز مرخص شوند.
  • اطراف ناحیه مورد عمل قرار گرفته با بانداژ یا شکم بند محافظ بسته میشود.
  • بلافاصله بعد از عمل استفاده از آنتی بیوتیک شروع میشود.
  • مصرف قرص های مسکن نیز برای کاهش درد و التهاب لازم است.
  • جراح در ملاقات بعد از عمل با بیمار بخیه ها را میکشد.
  • ناحیه مورد عمل ممکن است دچار کبودی زیادی شود.
  • همچنین احتمال دارد مدتی احساس بیحسی در ناحیه عمل داشته باشد.
  • نتیجه لایپوساکشن بعد از خوابیدن ورم و از بین رفتن التهاب خود را آشکار میکند.
  • در بعضی موارد ممکن است این پروسه ماهها طول بکشد.
  • در اکثر موارد خوابیدن ورم و التهاب ۴ هفته وقت میبرد.
  • بیمارانی که از قبل دانش صحیح و کافی در مورد عمل کسب کرده اند و در مورد شرایط بدنی خود با دکتر روراست بوده اند بیشترین رضایت را از لایپوساکشن داشته اند.