فواید شگفت انگیز جلبک دریایی

در این مقاله به فواید جلبک دریایی می پردازیم که از نظر عملی نیز به اثبات رسیده اند ، جلبک دریایی دارای خواص غذایی بسیاری می باشد.

تنوع غذایی این گونه ی گیاهی بسیار بالاست و در انواع غذاها مانند رول سوشی، سوپ، خورشت، سالاد، مکمل ها و اسموتی استفاده می شود.

جلبک دریایی یا گیاهان دریایی نوعی خزه هستند که محل رویش آنها در دریا است.

این گیاهان منبع غذایی موجودات دریایی می باشند و در طیف رنگهای قرمز، سبز، قهوه ای و مشکی وجود دارند.

جلبک های دریایی اغلب روی صخره های ساحلی می رویند و معمولا در کشورهای آسیایی مانند کره، ژاپن و چین مصرف غذایی دارند.

فواید جلبک دریایی که در زیر عنوان شده ، از منظر عملی به اثبات رسیده اند.

۱- جلبک دریایی حاوی ید و تیروزین است که عملکرد غده ی تیروئید را تقویت می کنند

غده ی تیروئید در بدن شما هورمون هایی را برای کنترل رشد، تولید انرژی، تولید مجدد و ترمیم سلولهای آسیب دیده، آزاد می کند. غده ی تیروئید برای ساختن هورمون ها به ید نیاز دارد.

در صورت کمبود ید به مرور زمان علائمی مانند تغییر وزن، خستگی و تورم گردن را تجربه خواهید کرد. تجویز روزانه ی ید ۱۵۰ میکروگرم است.

جلبک دریایی دارای قابلیت بینظیر جذب مقادیر متمرکز شده ی ید در اقیانوس است.

مقدار ید موجود در جلبک بسته به نوع، محل رشد و فرآیند آن متفاوت است.

در واقع، یک ورق خشک شده ی جلبک دریایی حاوی ۱۹۸۹%-۱۱ مقدار تجویز روزانه ی ید است.

درادامه محتوای ید سه گونه جلبک دریایی آورده شده است:

نوری: ۳۷ میکروگرم در هر گرم (۲۵% از مقدار تجویز روزانه)

واکامه: ۱۳۹ میکروگرم در هرگرم (۹۳% از مقدار تجویز روزانه)

کومبو: ۲۵۲۳ میکروگرم در هر گرم ( ۱۶۸۲% از مقدار تجویز روزانه)

کلپ یا اشنه دریایی یکی از بهترین منابع ید است. فقط یک قاشق چایخوری (۵/۳ گرم) از کلپ خشک شده ۵۹ بار بیشتر از مقدار تجویز روزانه حاوی ید است.

از جمله فواید جلبک دریایی این است که  حاوی آمینواسیدی به نام تایروسین است. که در کنار ید در عملکرد صحیح غده ی تیروئید نقش دارد.

۲- منبع مناسب ویتامین ها و مواد معدنی

انواع مختلف جلبک های دریایی حاوی مقادیر گوناگون مواد مغذی اند.

اضافه کردن (پاشیدن) مقداری جلبک دریایی خشک روی غذایتان نه تنها مزه ی آن را بهتر می کند بلکه، راه آسانی برای جذب ویتامین و مواد معدنی است.

به طور کلی، یک قاشق غذاخوری یا ۷ گرم از اسپیرولینا ی خشک (جلبکی به رنگ سبزآبی)، حاوی ۲۰ کالری، ۷ .۱ کاربوهیدرات، ۴ گرم پروتئین، نیم گرم چربی، سه دهم گرم فیبر، نیاز روزانه ی غده ی تیروئید برای ساخت ید (ریبوفلاوین ۱۵% ، تیامین ۱۱% ، آهن ۱۱% ، منگنز ۷%، مس ۲۱%) است.

گرچه مقادیر تشکیل دهنده ی مقدار مورد نیاز غده ی تیروئید کم به نظر می رسد، با مصرف یک یا دوبار در هفته می توانید مواد مغذی بیشتری به بدنتان برسانید.

از جمله فواید جلبک دریایی، مقادیر کم ویتامین آ، ث، ک و ای به همراه فولیک اسید، زینک، سدیم، کلسیم و مگنزیم است.

پروتئین موجود در برخی جلبک های دریایی مانند اسپیرولینا و کلورلا شامل همه ی انواع آمینو اسیدهای ضروری بدن می شوند. پس با مصرف جابک های دریایی این ماده ی مغذی را بطور کامل دریافت می کنید.

جلبک های دریایی منبع مناسبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین ب ۱۲ نیز هستند. در واقع، جلبک سبز و بنفش خشک شده، حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین ب ۱۲ اند. بر طبق یافته های پژوهش ها ،

  1. ۲ میکروگرم یا ۱۰۰% نیاز بدن به ویتامین ب ۱۲ در فقط مقدار ۴ گرم از جلبک نوری یافت می شود. البته، اینکه بدن بتواند این مقدار از ویتامین ب ۱۲ را از جلبک دریافت و جذب کند هنوز مورد بحث است.

۳- جلبک حاوی انواع آنتی اکسیدان های محافظ است

آنتی اکسیدان ها قادرند فعالیت ترکیبات بی ثباتی به نام رادیکالهای آزاد را کاهش دهند.

بنابراین رادیکالهای آزاد آسیب بسیار کمتری به بدن وارد می کنند. افزایش تعداد رادیکالهای آزاد علت بسیاری از بیماریها مانند دیابت و بیماری قلبی است.

علاوه بر همه مواد مغذی ای که در بالا ذکر شده جلبک ها دارای ترکیبات گیاهی مفید مانند فلاونوئید و کاراتنووئید ها هم هستند.

این ترکیبات گیاهی از آسیب به سلولهای بدن در اثر رادیکالهای آزاد جلوگیری می کنند.

تحقیقات بسیاری بر روی نوع خاصی از کاراتنوئید به نام فوکاکسنتین در جریان است. این ماده کاراتنوئید اصلی در جلبک قهوه ای مانند واکامه است و ۵٫ ۱۳ برابر ویتامین ای خواص آنتی اکسیدانی دارد.

فوکاکسنتین بهتر از ویتامین آ از غشای سلولی محافظ می کند. اگرچه بدن همیشه قادر به جذب فوکاکسنتین نیست، با مصرف آن همراه با چربی میتوان مقدار جذبش را افزایش داد.

۴- جلبک ها حاوی فیبر و پلی ساکاریدها ( که سلامت سیستم گوارش را تقویت می کنند) هستند

مقدار بسیاری فیبر در جلبک وجود دارد و کالری آن هم صفر است. فیبر موجود در جلبک احساس گرسنگی را کم میکن؛ به این شکل که، با مصرف آن شما ساعات طولانی ترین حس سیری دارید و بنابراین احساس گرسنگی به تعویق می افتد.

 علاوه بر این، جلبک خواص ضد چاقی نیز دارد. ماده ی فوکاکسنتین -که در بالا ذکر شد- در پایین آوردن مقدار چربی بدن نقش دارد.

طبق تحقیقات، موش هایی که فوکاکسنتین به رژیم روزانه شان اضافه شده بود در مقایسه با دسته ی دیگر که رژیم کنترل شده داشتند، بیشتر وزن کم کردند.

در این فرآیند فوکاکسنتین با افزایش ترشح پروتئینی که مسئول سوخت چربی است عمل می کند.

تحقیقات دیگر هم در این زمینه نتایج مشابهی دارند  از جمله اینکه، فوکاکسنتین با کاهش قند خون در موشها به کاهش وزن آنها کمک می کند.

با وجود اینکه آزمایشات بر روی حیوانات بسیار امیدوارکننده بوده، برای تایید نهایی باید آزمایشات تکمیلی بر روی انسانها نیز انجام شود.

۶- جلبک ممکن است خطر بیماریهای قلبی را کاهش دهد

بیماری قلبی اولین علت مرگ و میر در تمام دنیاست. عواملی که ریسک بیماری قلبی را افزایش می دهند کسترول و فشار خون بالا، کشیدن سیگار، کم تحرکی و اضافه وزن هستند.

جلبک کلسترول خون را کاهش می دهد. در پژوهشی که در مدت هشت هفته در آزمایشگاه بر روی موشها انجام شد، به آنهایی که کلسترول بالا داشتند، رژیم پر چرب همراه با ۱۰% جلبک دریایی خشک فریز شده داده شد.

نتیجه ۴۰% کاهش کل کلسترول، ۳۶% کاهش ال دی ال (کلسترول مضر) و ۳۱%  کاهش تری گلیسیرید بوده است.

 بیماری قلبی با انعقاد بیش از حد خون هم اتفاق می افتد. در جلبک های دریایی ماده ای به نام فکان یافت شده که جلوی انعقاد خون را می گیرد.

در واقع، در نتیجه ی تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده، فکان در انعقاد خون همانند یک داروی ضد انعقاد خون موثر است.

اخیرا پژوهشگران در پی یافتن پپتیدها در جلبک اند. یافته های تحقیقات اولیه ای که بر روی حیوانات انجام شده نشان می دهد که این ساختارهای شبه پروتئین می توانند مانع از افزایش فشار خون در بدن شوند.

البته، برای تایید نتایج آن، نیاز است آزمایشهای مکمل بر روی انسانها نیز انجام شود.

۷- جلبک می تواند با کنترل قند خون بدن خطر دیابت نوع ۲ را کاهش دهد

دیابت عارضه ای جدی  است. این مشکل زمانی بوجود می آید که بدن قادر به برقراری توازن سطح قند خون نیست. تا سال ۲۰۴۰ ، انتظار میرود ۶۴۲ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت نوع  ۱ و ۲ باشند.

در حال حاضر تحقیقات دیابت بر روی جلبک  تمرکز پیدا کرده است. هدف این تحقیقات پیدا کردن راههایی جدید برای محافظت از کسانیست که در معرض دیابت نوع ۲ قرار دارند.

در آزمایشی که به مدت هشت هفته بر روی مردم ژاپن انجام گرفته است، مصرف ماده ی فکوکسانتین موجود در جلبک قهوه ای برای کنترل قند خون موثر شناخته شده است.

به شرکت کنندگان در این آزمایش روغنی داده می شود که حاوی صفر، یک یا دو میلی گرم فکوکسانتین است.

برطبق یافته ها، قند خون گروهی که دو میلی گرم فکوکسانتین دریافت می کنند، در مقایسه با گروهی که آن را دریافت نمی کنند بهبود یافته است.

این نتایج در کسانی که به صورت ژنتیکی به انسولین مقاوم هستند هم مشهود است.

علاوه بر این، ماده ی دیگری به نام آلگینت هم در جلبک یافت شده که از تجمع قند خون در حیوانات پس از مصرف یک وعده غذای شیرین جلوگیری می کند.

احتمالا الگینت جذب شکر در جریان خون را کاهش می دهد. تحقیقات دیگر هم نتایج مثبت مصرف جلبک در پایین آمدن قند خون را تایید کرده اند.