درمان خانگی تب خال

معمولا برای تب خال نیاز به مراجعه به پزشک نیست و می توانید با انجام راه کارهای درمان خنگی تب خال ، درد را تسکین داده و ظاهر بهتری به زخم تبخال بدهید.

همانطور که در مقاله ی قبلی گفته شد، تب خال با احساس گزگز  و سوزش در مرز لب و اطراف دهان شروع می شود، سپس به شکل یک زخم قرمز بدشکل بروز می کند، چند روز بعد هم تاول باز شده و مایع درون آن خشک می شود. تبخال به اشکال مختلف باعث ناراحتی است.

تب خال نه تنها دردناک است بلکه لبخند زیبای شما را هم از بین می برد، بنابراین بهتر است از راه کارهای درمان خانگی تب خال استفاده کنید که هر چه زودتر از آن خلاص شوید.

عامل ایجاد تب خال

تب خال به وسیله ی ویروسی به نام هرپس سیمپلکس بوجود می آید. اکثر افراد در دوران خردسالی و کودکی به آن مبتلا می شوند. هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد.

هنگامیکه به آن مبتلا شدید، حتی اگر تب خال هم تولید نکند، برای همیشه در بدنتان باقی می ماند. اغلب افراد این ویروس را از شخصی که تبخال بر روی پوستش دارد میگیرند.

البته احتمال دارد این ویروس از کسی که تبخالی بر روی لب یا دیگر نقاط پوستش ندارد هم منتقل می شود.

سرماخوردگی و بعضی بیماریهای دیگر، تب، استرس، قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب و سیکل ماهانه محرک تبخالند.

درمان خانگی تب خال

کارهای زیادی را می توانید برای تسکین و بهبود تبخال در خانه انجام دهید:

1- یخ:

اگر از کمپرس یخ استفاده کنید، محل تبخال بی حس میشود. یخ را مستقیما روی پوست نگذارید چون باعث آسیب به پوست می شود.

2- مسکن:

هنگامیکه درد تبخال آزارتان می دهد می توانید از مسکن هایی مانند استامینوفن که بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه ها فروخته می شود، استفاده کنید.

3- کرم های بدون نیاز به نسخه پزشک:

محصولاتی به شکل کرم در داروخانه ها برای کاهش درد تبخال و نرم کردن پوست اطراف زخم وجود دارند.

4- ژل آلوئه ورا:

علاوه بر کاربرد آن برای آفتاب سوختگی، ژل آلوئه ورا برای درمان تبخال نیز مفید است. براساس یافته های تحقیقات آزمایشگاهی، این ژل با ویروس و همچنین ویروس هرپس سیمپلکس مقابله می کند.

5- از تحریک تبخال بپرهیزید:

به این معنی که اگر میدانید یک روز داغ آفتابی و یا استرس باعث بروز تبخال روی پوستتان می شود از آنها دوری کنید. با اینکار چرخه ی آن را متوقف کرده و یا حداقل از تشدیدش جلوگیری می کنید.

6- به تبخال دست نزنید:

اگر تاول تبخال را بترکانید، این ویروس را در نقاط دیگر بدنتان پخش می کنید. اینکار فقط وضعیت را بدتر می کند. دستهایتان را به دهانتان نزنید. دستهایتان را بیشتر بشویید مخصوصا اگر با صورتتان تماس پیدا کنند.

درمان علمی تبخال

پس از مراجعه به پزشک ، نمونه ای از تبخال برای آزمایش نوع ویروس آن گرفته می شود. همچنین پزشک برای دانستن وجود آنتی بادی در بدنتان یک آزمایش خون هم می گیرد.

اگر آزمایش خون مثبت باشد وجود ویروس در بدنتان به اثبات می رسد، اما اینکه کی به ویروس مبتلا شدید و یا چه موقع ویروس فعال می شود را نمیشود تشخیص داد.

ویروس اچ اس وی یا تبخال درمان قطعی ندارد. فقط میتوانید درد آن را مثلا با نخوردن غذای پرادویه و تند و مصرف دارو و یخ کاهش دهید.

از داروهایی که دارای بیحس کننده هایی مانند فنول و منتول هستند استفاده کنید. اینکار ترک و خشک شدن زخم را خفیف تر می کند.

ابروا ABREVA داروی بدون نیاز به نسخه پزشک است که در بهبود و کاهش درد تبخال موثر است. برای تسریع درمان چند بار در روز آن را مصرف کنید.

اگر تب خال بسیار دردناک یا آزار دهنده است، پزشک ژل بی حسی و یا داروی خوردنی ضد ویروس تجویز می کند تا بهبودی تسریع و از تکرار آن جلوگیری شود.

داروهای ضد ویروس آسیکلوویر (زویراکس) ، فامسیکلوویر (فامویر)، والاسیکلوویر (والترکس) هستند. این داروهای خوردنی، اگر در 48 ساعت اول پس از بروز تب خال مصرف شوند بسیار تاثیر گذارند.

والاسیکلوویر گرانتر از بقیه است. اما در پروسه ی هضم بهتر جذب می شود و بنابراین مطمئن تر است. آسیکلوویر و داروی دیگری به نام پنسیکلوویر (دناویر) به شکل موضعی هم وجود دارند.

اگر تب خال دچار عفونت باکتریایی هم بشود، بسیار پیچیده تر می شود. پس تمیز نگه داشتن آن و شستشوی آن با آب و صابون بسیار اهمیت دارد.

چگونه از ایجاد تبخال پیشگیری کنیم؟

• اگر به تبخال دست زدید حتما دستهایتان را بشویید.
  • اگر به تبخال دست زده اید، چشم هایتان را نمالید؛ چون، دچار آکیولار هرپیس (ocular herpes) یا عفونت هرپس چشم می شوید. اگر این مورد درمان نشود به کوری منجر می شود.
  • بعد از دست زدن به تبخال به ناحیه تناسلی خود دست نزنید، چون احتمال دارد دچار هرپس ناحیه ی تناسلی (genital herpes) شوید.
  • مسواکتان را عوض کنید.
  • شخصی را که مبتلا به تبخال است نبوسید، همچنین از مصرف حوله، تیغ و ظروف غذای آن شخص خودداری کنید.
  • اگر قرار است مدت طولانی در معرض آفتاب قرار بگیرید حتما به صورت و روی لب هایتان کرم ضد آفتاب بمالید.
  • بالم و رژ لب خود را عوض کنید.