آلرژی یا حساسیت پوستی به لباس

اگر پلیور پشمی تان باعث خارش پوستتان می شود یا در اثر پوشیدن شلوار پلی استر دانه های قرمز روی پوستتان بوجود می آید، شما مبتلا به بیماری درماتیت (اگزما) تماسی آلرژیک هستید.

این نوع درماتیت از راه تماس پارچه با پوست ایجاد می شود و پوستتان به الیاف و رنگ و دیگر مواد شیمیایی بکار رفته در پارچه ی لباس واکنش آلرژیک نشان میدهد.

علت بروز این بیماری چیست؟

چون البسه در طول روز در تماس مستقیم با پوست شما هستند، تعجبی ندارد که لباسهایتان منجر به بروز مشکلات پوستی شوند.

به طور کلی، هر نوع الیافی مستعد ایجاد آلرژی میباشد، هرچند در این بین پارچه های دارای ترکیبات مصنوعی مانند پلی استر، ریون، نایلون، اسپاندکس یا لاستیک بیشتر از انواع دیگر آلرژی زا هستند، چون مانند ترکیبات طبیعی به پوست اجازه ی تنفس نمیدهند و باعث تعریق بیشتر می شوند.

معمولا منشا آلرژی، رنگ و مواد شیمیایی دیگر موجود در لباس اند.

به عنوان مثال، صمغ فرمالدئید به پارچه افزوده می شود تا از چین و چروک و نشستن ذرات خاک و غبار روی لباس جلوگیری کند.

افزودنی های دیگر مانند رنگ، چسب و مواد شیمیایی که در آماده سازی چرم به کار می روند هم آلرژی زا هستند.

اگر پوستتان به نیکل حساس است، در نقاطی از پوستتان که با دکمه های فلزی شلوار جین تماس دارد دانه های قرمز بروز می کند. این نوع درماتیت به اسم خودش یعنی نیکل درماتیت شناخته می شود. جواهرات حاوی نیکل هم همین مشکل را ایجاد می کنند.

علاوه بر آن تعریق، پوشیدن لباس های تنگ و ایجاد اصطحکاک هم پوستتان را آزرده میکند. این نوع درماتیت مشابه درماتیت تماسی است ولی عامل آن متفاوت است.

علائم بیماری درماتیت

ایجاد نواحی قرمز، پوسته پوسته و بروز خارش از علائم این بیماری اند. در بعضی مواقع دانه های قرمز چند ساعت بعد از پوشیدن لباس آشکار می شوند. گاهی هم روزها و هفته ها بعد علائم آلرژیک نمایان می شوند.

گاها ممکن است شخصی سالها لباسی را استفاده کرده و پس از آن دچار علائم آلرژیک شود. این علائم ابتدا در چین های پوستتان، نقاطی که بازو خم میشود، پشت زانوها، زیر بغل، کشاله ران و هر جای دیگری که لباس به آن بچسبد نمایان می شوند.

احتمال ابتلای خانم ها به این بیماری بیشتر از آقایان است، چون خانم ها بیشتر لباس تنگ می پوشند. افرادی که چاقی مفرط دارند هم وقتی عرق می کنند، مستعد درماتیت اند.

افرادی که مبتلا به انواع دیگر درماتیت مانند درماتیت آتوپیک هستند گروه دیگر مستعد به ابتلای این بیماری اند.

محل کار شما هم عامل مهمی است. کسانی که محل کارشان داغ و مرطوب است، مانند نانوایی، بیشتر در معرض ابتلا هستند. اگر در محل کار خود دستکش لاتکس می پوشید، دستهایتان آزرده شده و حتی ممکن است بعضا به خود ماده ی لاتکس هم حساسیت دهند. این نوع درماتیت، تماسی است.

• اولین کاری که برای درمان باید انجام دهید این است که آلرژن (ماده ی آلرژی زا) را شناسایی و از آن اجتناب کنید. احتمالا پوستتان در ظرف چند هفته بهبود خواهد یافت.
  • لباس های گشاد و دارای الیاف طبیعی مصرف کنید. ترجیحا از پارچه هایی استفاده کنید که رنگ نشده باشند.
  • از خرید لباس هایی که روی برچسبشان نوشته شده “جدا شسته شود” خودداری کنید چون در تهیه ی آنها رنگ زیادی بکار رفته است. همچنین لباس هایی که عبارات “بشور و بپوش” ، “اتوی دائمی” ، “بدون اتو بپوشید” ، “ضد چروک” و “ضد گرد و خاک” همه حاوی مواد مضر شیمیایی اند.
  • محل بروز دانه های قرمز پوست خود گویای عامل آلرژی است، مثلا اگر روی کمرتان است، عامل حتما لاتکس و مواد لاستیکی بکار رفته در کش لباس زیرتان است. در آخر، اگر دانه ها در ظرف چند هفته برطرف نشدند و یا به نقاط دیگر هم انتشار پیدا کردند؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.