تشخیص بیماری ها از روی مشکلات ناخن

ناخن های سالم سطح صاف و رنگی ثابت دارند. با افزایش سن ممکن است شاهد بروز خطوط عمودی یا شکستگی روی ناخنتان باشید اما این تغییرات بی ضرر هستند.

ناهنجاری های ناخن می توانند بر اثر عواملی مانند آسیب های وارد شده به دست و انگشتان، زگیل های گسترده، عفونت، بیماری ها و برخی داروها مانند داروهایی که در شیمی درمانی استفاده می شوند بوجود بیایند.

ناخن یک شخص، حقایق زیادی را در مورد سلامتی او فاش می کند، در اکثر موارد ناهنجاری های ناخن به آسانی قابل درمان است.

اگر تغییرات ناخن به علت بیماری خاصی باشد، پزشک با معاینه ی آنها و در نظر گرفتن آزمایشات و علائم دیگر بیماری مبادرت به درمان آن میکند.

همانطور که در بالا اشاره شد تغییراتی که به سبب بیماری در ناخن ایجاد میشود جدی است و بیمار باید با پزشک مشورت کند.

تعدادی از مشکلات ناخن ها عبارتند از:

تغییر رنگ

( پیدایش رگه های تیره و سفید همچنین تغییر رنگ ناخن)

تغییر شکل ناخن

(ورم و انحنای ناخن ها یا ناخن های پیچ خورده و تاب دار)

در این ناهنجاری ناخن کلفت شده و به شکل منحنی رشد میکند. این پروسه سالها طول میکشد.

از عوامل آن می توان کمبود اکسیژن در بدن، بیماریهای التهابی روده، بیماری کبدی، ایدز و بیماری های ریوی را نام برد.

تغییر در ضخامت (کلفت یا نازک شدن)

ورقه ورقه شدن یا ترک خوردن ناخن :

علت اصلی آن کمبود آهن یا ویتامین ب است.

سطح ناهموار ناخن:

در این ناهنجاری چاله های ریزی رو ناخن ایجاد می شود. این عارضه در بیماران مبتلا به پسوریاسیس بروز میکند و منجربه خشکی، قرمزی و آزردگی ناخن می شود.

خونریزی، ورم، قرمزی و درد در اطراف ناخن

جدا شدن ناخن از پوست:

ناهنجاری تغییر رنگ ناخن به سفید و جدا شدن از بسترش را اونیکولیسیس می نامند. عوامل آن عفونت، ضربه، پسوریاسیس یا بیماری تیروئید می باشند.

خطوط بیو:

خطوطی که در اثر عارضه های جسمی و روحی و سوئ تغذیه بوجود می آیند. از دیگر عوامل پیدایش خطوط بیو می توان به بیماریهای ایجاد کننده تب بالا مانند سرخک و اوریون، همچنین بیماری عروق محیطی (بیماری عروقی محیطی (PVD) به بیماری رگهای خونی خارج از قلب و مغز اشاره می کند. این بیماریها اغلب سبب تنگ شدن رگهایی می شوند که به پاها ، دستها ، معده و کلیه ها خونرسانی می نمایند (، ذات الریه، دیابت کنترل نشده و کمبود زینک نیز اشاره کرد.

کولونیچیا یا ناهنجاری قاشقی:

در این عارضه ناخن از بسترش فاصله گرفته و به سمت بالا رشد میکند و مثل قاشق گود میشود؛ گاها ناخن انقدر گود می شود که یک قطره آب درونش جای می گیرد. علل آن کمبود آهن، بیماری قلبی، هموکروماتوز) یا سرریز و زیادی آهن در خون٬ یک اختلال ارثی در متابولیسم آهن است که در آن تجمع آهن در ارگانها و بافت‌های مختلف دیده می‌شود. مشکل اصلی در زیادی جذب آهن از لوله گوارش است(، لوپوس و کم کاری تیروئید هستند.

لوکونیچیا (نقطه های سفید):

ناهنجاری پیدایش نقطه ها یا خطوط سفید پراکنده در سطح ناخن را لوکونیچیا می نامند. معمولا بر اثر ضربه ایجاد می شود و در افراد سالم خطری به همراه ندارد. گاها علت لوکونیچیا عدم سلامت یا کمبود مواد مغذی است. عوامل دیگر عفونت، بیماری سیستمیک، متابولیک و برخی داروها می باشند.

ناخن زرد رنگ:

در این ناهنجاری رشد ناخن ها کاهش پیدا کرده و کلفت تر می شوند. در بعضی موارد حتی ناخن از بسترش جدا می شود. این عارضه نتیجه ی ناهنجاری های داخلی، بیماری های ریه، بیماریهای تنفسی مانند برونشیت یا سینوزیت و آرتروز می باشد.

در مقاله ای دیگر به بررسی روش های علمی مراقبت از ناخن، همچنین مواد غذایی و مکمل های رشد و سلامت ناخن خواهیم پرداخت.