اشتباهاتی که پوست شما را خراب میکند

همه می خواهند از پوستشان درست نگهداری کنند تا ظاهر بهتری داشته باشند. در حالیکه برخی عادتهای روزانه ی ما ناخواسته به تخریب پوستمان منجر می شود. پس بهتر است بدانیم کدام عادتها برای پوست مضرند.

1- نشستن صورت قبل از خواب شبانه

اینکه بعد از یک روز طولانی حوصله ی شستن صورت خود را ندارید کاملا قابل درک است.

اما گرد و خاک روی صورتتان باقی می ماند، گرچه قابل دیدن نیستند و به مرور زمان این ذرات اثر خود را روی صورتتان می گذارند.

دکتر جاشوآ زینر متخصص پوست از نیویورک می گوید: غبار، روغن و آلودگی روی هم انباشته و باعث ایجاد التهاب و ترک می شوند.

از یک تمیز کننده و مرطوب کننده ی پوست مانند گلسیسرین یا روغن های گیاهی استفاده کنید. در صورت خستگی، می توانید از دستمال های مرطوب هم برای تمیز کردن صورتتان استفاده کنید.

2- مصرف دخانیات

نیکوتین جریان خون به پوست را کند می کند در نتیجه پوست اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت نمی کند. مواد شیمیایی داخل تنباکو، پروتئین های کلاژن و الاستین ( که ساختار پوست را تشکیل می دهند)  را تخریب می کنند. به نظر دکتر یون سو سیندی جراح پوست در نیویورک، پوست یک آدم سیگاری نازک، کدر و چروک است و سخت التیام می یابد.

علاوه بر آن، در طی سالهایی که سیگار می کشید، عادتهایی مانند جمع کردن لبها در حین سیگار کشیدن و تنگ کردن چشم ها برای اجتناب از دود سیگار چروک های زیادی را در این دوناحیه ایجاد می کنند.

گرچه، آنتی اکسیدانهایی مثل ویتامین آ و ث می توانند تا حدودی جلوی تخریب را بگیرند؛ بهترین کار ترک سیگار برای همیشه است.

3- کرم ضد آفتاب را به مقدار کافی استفاده نمی کنید یا اصلا  ضد آفتاب مصرف نمی کنید.

احساس کردن نور آفتاب روی پوستتان بسیار خوشایند است؛ اما، این نور دارای اشعه های مضر فرابنفش نیز هست.

به نظر دکتر زینر اشعه یووی منجر به پیری زودرس و سرطان پوست می شود. تنها در روزهای تابستان که در ساحل آفتاب می گیرید نیاز به کرم ضد آفتاب ندارید؛ آفتاب می تواند در روزهای ابری و سرد هم به پوستتان آسیب برساند.

یک کرم باSPF  طیف گسترده مانع از اشعه های UVA وUVB  می شود. حداقل SPF مقدار 30 است. اگر بیرون و درهوای آزاد هستید؛ هر دو ساعت یکبار کرم ضد آفتاب روی صورتتان را تجدید کنید.

مقدار کافی آن یک قاشق چای خوری برای کل صورت تا خط رویش مو، دور بینی و زیر چانه است.

4- زیاد خوردن شکر و کم خوردن میوه و سبزی

برطبق تحقیقات مصرف زیاد شکر فرآیند پیری را تسریع می کند. این شامل آبنبات، بستنی و حتی کربوهیدرات های تصفیه شده مثل نان سفید و پاستا هم می شود.

رژیم مناسب پوست باید حاوی میوه، سبزی و غلات باشد. میوه  وسبزی از آسیب هایی که در فرآیند پیری به پوست وارد می شود، جلوگیری می کنند. آنها همچنین دارای آنتی اکسیدان های ترمیم کننده ی پوستند.

5- دستکاری جوش های صورت

وقتی که جوش یا بر آمدگی بزرگی روی صورتتان ظاهر می شود؛ می خواهید هر چه زودتر از آن خلاص شوید. ترکاندن جوش کار درستی نیست، چون باعث پخش عفونت و ماندن جای زخم می شود.

اگر مایل به مصرف کرم هستید، ترکیبات بنزل پروکساید و اسید سالیسیلیک موجود در کرم دو ماده ی موثر هستند. اما به خاطر داشته باشید که محصولات مختلف حاوی مقدار متفاوتی از این موادند.

چرا بالاترین دوز را استفاده نکنیم؟ چون تحقیقات ثابت کرده اند که اثر بخشی 5/2 درصد از بنزل پروکساید برابر با تاثیر مقدار 5% یا10% آن است.

مصرف طولانی مدت از دارو مخصوصا برای پوستهای حساس توصیه نمی شود؛ چون به پوست آسیب زده و ظاهر شما را برافروخته می کند.

دکتر زینر محصولاتی را که دارای دوز 5/2 درصد بنزل پروکساید هستند مناسب می داند. دو درصد اسید سالیسیلیک نیز برای اکثر افراد کافیست. در صورتیکه احساس برافروختگی دارید از دوز پایین تر استفاده کنید.

6- لایه برداری پوست بسیار نازک

پوسته پوسته شدن و برفک زدن پوست از اولین علائم خشکی پوست است. گرچه لایه برداری تکه های خشک پوست را برطرف می کند، این درمان خشن برای پوستهای حساس به منفذهای کنترل رطوبت نیز آسیب می رساند.

پس در این مورد ، بجای خراشیدن پوست بهتر است از کرم ها و لوسیون های بدون عطر آبرسان مانند گلسیرین، دایمتیکون، پترولاتوم، کره کاکائو و شیا استفاده کنید. این محصولات، علاوه بر اینکه پوست شما را هیدارته  یا آبرسانی میکنند، آن را چرب نمی کنند.