اهمیت نوشیدن آب

بدن شما برای ادامه ی حیات به آب احتیاج دارد همچنین هر سلول، بافت و ارگانی در بدن برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارد.

به عنوان مثال بدن شما برای تنظیم حرارت خود، دفع مواد زائد و نرم کردن مفاصل نیازمند به آب است. پس می توان به این نتیجه رسید که اهمیت نوشیدن آب برای سلامت عمومی بدن حیاتی است.

مسیر بهبود سلامتی

هر روز آب بنوشید. اکثر افراد فکر می کنند که باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند.

این باور صحیح است البته با در نظر گرفتن این نکته که نیاز به آبرسانی در افراد مختلف متغیر است.

اکثر مردم با نوشیدن آب هر موقع که احساس تشنگی دارند، نیاز بدن خود را تامین می کنند. بعضی به کمتر از ۸ لیوان نیاز دارند.

اگر نگران این هستید که به مقدار کافی آب نمی نوشید ادرار خود را چک کنید. اگر ادرار بی رنگ یا کم رنگ باشد آبرسانی به بدنتان کافی بوده، اما اگر ادرار زرد تیره یا کهربایی باشد بدنتان کمبود آب دارد.

به غیر از آب نوشیدنی های دیگر نیز می توانند به بدنتان آبرسانی کنند ولی باعث جذب کالری اضافی مثل شکر نیز می شوند.

آب میوه و سبزی، شیر و چای گیاهی، حتی نوشیدنی های کافئین دار (چای، قهوه و نوشابه) هم در آبرسانی موثرند. میزان متعادل کافئین (۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز) برای بدن بی ضرر است. هرچند بهتر است نوشیدنی های حاوی کافئین را کمتر مصرف کنید. تکرر ادرار و عصبی شدن نیز از عوارض کافئین است.

اگر تصمیم به انجام ورزش سنگین در مدت زمان بالای یک ساعت دارید نوشیدنی های مربوط به ورزشکاران انتخاب مناسبی هستند چون حاوی کربوهیدرات و الکترولیت هستند و بر انرژی شما می افزایند.

در مقابل بعضی دیگر از نوشیدنی های ورزشی دارای شکر و یا سدیم (نمک) هستند. همیشه برچسب روی بطری را بخوانید. اگر نوشیدنی حاوی کافئین باشد همانطور که قبلا گفته شد مقدار نرمال آن بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم است.

نوشیدنی های انرژی زا مانند نوشیدنی های ورزشی نیستند. آنها دارای مقدار بالایی از کافئین اند. همچنین محتویات دیگرشان (مثل گارانا، جنسینگ و تورین) به شدت تحریک زا هستند و بدن شما به این مواد احتیاج ندارد و علاوه بر این مقدار شکرشان هم بالاست.

دکتران توصیه می کنند که بچه ها و نوجوانان از نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا اجتناب کنند.

راهکار های آبرسانی دائم به بدن

در اینجا چند راهکار را برای آبرسانی دائم به بدنتان معرفی می کنیم:

  • یک بطری آب همیشه همراهتان داشته باشید. برای کم کردن هزینه، بطری آب معدنی یکبار مصرف استفاده نکنید.
  • اگر از طعم آب ساده خوشتان نمی آید می توانید یک برش لیمو را درون بطری قرار دهید.
  • قبل، در حین و بعد از تمرینات ورزشی آب بنوشید.
  • اگر احساس گرسنگی می کنید آب بنوشید. معمولا ما احساس گرسنگی و تشنگی را با هم اشتباه می گیریم. اگر احساس گرسنگی مان واقعی باشد با نوشیدن آب برطرف نمی شود. نوشیدن آب به کاهش وزن از این طریق کمک می کند چون معده را پر کرده و باعث احساس سیری می شود.
  • اگر فراموش می کنید که آب بنوشید برای خودتان یک برنامه تنظیم کنید. مثلا وقتی از خواب بیدار می شوید، قبل از وعده های غذایی و رفتن به تختخواب آب بنوشید.

علائم کم آبی بدن

این علائم عبارتند از:

  • ادرار کم
  • ادرار تیره
  • خشکی دهان
  • خستگی و خواب آلودگی
  • عطش
  • سردرد
  • سرگیجه یا احساس غش و نداشتن اشک وقت گریه

هیچ وقت منتظر یکی از این علائم نباشید وقبل از بروز آنها آب بنوشید. افرادی که در هوای داغ کار میکنند، تمرین های ورزشی سنگین انجام می دهند، مبتلا به بیماری هایی مانند سنگ کلیه یا عفونت مثانه اند، از عوارض بیماری مانند تب، اسهال و استفراغ رنج می برند، خانم های حامله یا شیرده و بالاخره کسانی که رژیم دارند، بیشتر در معرض خطر کمبود آب بدن هستند.

هر چه سن بالاتر برود، مغز کمتر قادر به تشخیص کم آبی بدن است. بنابراین سیگنال تشنگی را به بدن نمی فرستد. آب نصف وزن بدنتان را تشکیل می دهد. با عرق کردن، نفس کشیدن و استحمام بدن آب از دست می دهد. پس برای جبران آن آبرسانی کافی به بدنتان را  فراموش نکنید.