چرا لاغر نمی شوم ؟

آیا برایتان پیش آمده که خیلی تلاش می کنید وزنتان را کاهش دهید، اما ترازو همان وزن قبلی را نشان می دهد و از خود میپرسید که چرا لاغر نمی شوم ؟

آیا این چند کیلوی اضافی هیچ وقت از بین نمی رود؟

اما به این زودی پرچم سفید را به نشانه ی تسلیم بالا نیاورید. بیایید ببینیم چه عواملی مخفیانه جلوی کاهش وزن شما را می گیرند؟

1- آیا لاغر نشدنم به این علت است که صبحانه نمیخورم؟

شاید. حذف کردن صبحانه به ضررتان تمام می شود. احتمال اینکه بعدا گشنه تر شوید و در وعده ی نهار پرخوری کنید زیاد است.

سعی کنید تا یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب صبحانه بخورید. صبحانه حاوی فیبر زیاد و پروتئین به شما کمک می کند که مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید.

پنیر کاتج، میوه، تخم مرغ، نان چند غله، ماست و موز را در وعده صبحانه بگنجانید.

2- آیا نزدیک زمان خواب غذا می خورم؟

غذا خوردن دیر وقت برنامه کاهش وزن شما را بر هم می زند.

چون حرارت بدن، قند خون و انسولین را بالا می برد، در نتیجه چربی سوزی برای بدن سخت می شود.

حداقل سه ساعت قبل اینکه به رختخواب بروید غذا بخورید.

در مورد خوردن تنقلات بعد از شام نیز دقت کنید.

هنگام تماشا کردن تلویزیون یا کار با کامپیوتر متوجه نمی شوید واقعا چقدر میخورید، حتی ممکن است وسوسه شوید غذای ناسالمی مانند بستنی یا چیپس بخورید.

3- آیا به خاطر این است که استرس زیادی را تحمل می کنم؟

احتمالا. استرس شما را به استفاده از غذای با کالری و چربی بالا هدایت می کند.

وقتی استرس دارید بدنتان مایل است چربی بیشتری ذخیره کند.

می توانید برای خلاصی از استرس، مدیتیشن و ورزش را امتحان کنید.

4- آیا بخاطر جنسیتم است؟

جنسیت شما در چگونگی کاهش وزن موثر است.

مطالعات اخیر نشان داده که کاهش وزن برای آقایان آسان تر است. این در حالیست که خانم ها با رژیم های طولانی مدت نتیجه ی بهتری می گیرند.

5- آیا من در مقایسه با دیگران کمتر کالری می سوزانم؟

این احتمال وجود دارد. اینکه بدن شما با چه سرعتی چربی می سوزاند به متابولیسم بدنتان ( واکنشهای شیمیایی که بدنتان را حفظ می کنند)  بستگی دارد.

ژن ها مسئول تنظیم سرعت متابولیسم شما هستند. پس اگر متابولیسم کندی دارد به ژنتیک شما برمی گردد.

علت دیگر می تواند توده عضلانی بدون چربی در بدنتان باشد.

افرادی که ساختار بدنشان را عضله تشکیل داده باشد، در مقایسه با کسانی که درصد بالاتری از ساختار بدنشان را چربی تشکیل داده، کالری بیشتری می سوزانند.

عوامل دیگری که در سوزاندن کالری موثرند افزایش سن و خیلی کم خوردن است.

با بیشتر شدن سن، متابولیسم شما بین 2 تا 8 درصد در هر دهه از زندگیتان کمتر می شود. علت آن میتواند کاهش توده ی عضلانی بدن باشد.

مورد دیگر عجیب به نظر می رسد، اما اگر از خوردن وعده های غذایی اجتناب کنید یا رژیم بسیار کم کالری داشته باشید، بدنتان نیز کالری کمتری می سوزاند.

اگر می خواهید متابولیسم بدنتان بیشتر شود باید با وزنه کار کنید تا حجم عضله تان بیشتر شود و از رژیم هایی که مقدار کالری مصرفی در آنها خیلی کم است دوری کنید.

6- آیا به اندازه کافی می خوابم؟

اگر کمتر از حد کافی بخوابید کاهش وزن سخت میشود چون متابولیسم بدنتان کند می شود و در نتیجه سرعت سوزاندن کالری پایین می آید.

علاوه بر آن، وقتی کم می خوابید، انرژی ای برای ورزش کردن ندارید.

وقتی خسته اید تمایل به رژیم های ناسالم پیدا می کنید مثلا شیرینی را به میوه ترجیح می دهید.

در یک پژوهش ثابت شد افرادی که خواب کافی ندارند، نسبت به دیگران که خوب می خوابند، 300 کالری بیشتر مصرف می کنند.

7- آیا بخاطر ژن هایم هست؟

شاید. بعضی ها در چربی سوزی از دیگران بهتر عمل می کنند. این چیزی است که از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگتان بهتان به ارث می رسد.

شما کنترلی روی ژنهایی که به ارث بردید ندارید. پس باید برای چربی سوزاندن کمی بیشتر از دیگران تلاش کنید.

8- آیا مشکل تیروئید دارم؟

اگر غده ی تیروئید تان به اندازه کافی فعال نیست، پس، از کم کاری تیروئید رنج می برید که منجر به افزایش وزن در اثر تجمع آب و نمک در بدن می شود.

بالعکس، اگر تیروئید تان بیشتر از حد نرمال فعال باشد، آن وقت به پرکاری تیروئید مبتلا هستید.

اکثر افراد وزنشان در این نوع تیروئید کم می شود، ولی عده ای هم افزایش وزن پیدا می کنند چون احساس گرسنگی بیشتری نسبت به قبل دارند.

این که چگونه تیروئید بر متابولیسم، انرژی و وزنتان تاثیر می گذارد مسئله ی پیچیده ای است.

هورمون های دیگر، پروتئین و مواد شیمیایی موجود در بدن هم میتوانند در عدم کاهش وزن نقش داشته باشند.

اگر احساس می کنید بدنتان مشکلی در این زمینه دارد، با پزشکتان مشورت کنید.

9- آیا مشکلی در سلامت عمومی بدنم وجود دارد؟

بیماریها کاهش وزن را سخت تر می کنند. از عواملی که مانع کاهش وزن هستند می توان اختلالات اشتها یا بیماری بولیمیا، عارضه های قلبی، اختلالات هورمونی، مشکلات تنفسی در خواب رانام برد.

شماری از داروها نیز مانند داروهایی که برای آلرژی (حساسیت)، ضد بارداری، افسردگی، دیابت، صرع، فشار خون بالا، اختلال دو قطبی وشیزوفرنی استعمال می شوند، تلاش شما را برای کاهش اضافه وزنتان خنثی می کنند.

اگر از یکی از این بیماریها رنج می برید و نمیتوانید وزن خود را کم کنید، باید این مشکل را با پزشکتان در میان بگذارید. شاید او بتواند نوع داروهایتان را عوض کند.