مواد غذایی مفید برای پوستی شاداب و درخشان

پوست بزرگترین عضو بدن است که میتواند به بزرگترین مشکل هم تبدیل شود.

آلودگی، نور آفتاب، استرس، هورمون ها و مواد غذایی ناسالم پوست شما را کدر و مستعد لک و جوش می کند.

در نتیجه شما هزینه های گزافی را صرف خرید محصولات مراقبت از پوست و آرایشی میکنید که در نهایت نیز تاثیر چندانی روی زیبایی پوست شما ندارند.

به همین دلیل باید از مواد غذایی استفاده کنید که پوستتان را شاداب نگه میدارد و مواد اولیه مورد نیاز آن را نیز تامین میکند.

در این مقاله به معرفی موادغذایی طبیعی مفید و مضر برای سلامت پوست می پردازیم.

با افزودن یا کاستن مواد غذایی مفید و مضر و تغییر سبک زندگی خود، دیگر پوست شما نیازی به ترفندهای آرایشگران برای جوانتر دیده شدن نخواهد داشت.

برای جوانسازی و ترمیم پوست با رژیم چند نکته کلی را لازم است بدانید:

  • نوشیدن آب با معده خالی ضروری است. همچنین میتوانید از آب آلوئه ورا، پودر زردچوبه یا آب لیموی تازه نیز در آب استفاده کنید.
  • هر روز صبح صبحانه بخورید.
  • در هر وعده غذایی مقدار کافی از سبزیجات، میوه ها و پروتئین را بگنجانید.
  • در میان وعده ها آب میوه های طبیعی و خانگی و آب نارگیل مصرف کنید.
  • مواد غذایی که برای کبد و اعضای داخلی شکم (روده و معده) مناسب است را استفاده کنید.
  • از موادغذایی که به آنها حساسیت دارید مثل لبنیات، غذاهای دریایی و گلوتن اجتناب کنید.

با افزودن گیاهان معطر و ادویه ها به وعده های غذایی خود تنوع دهید.

مواد غذایی مناسب برای شادابی پوست

۱سبزیجات

سبزیجات دارای برگهای سبز تیره مانند اسفناج، کاهو، برگ تربچه، برگ خردل، گشنیز، جعفری و بروکلی در صف اول مواد غذایی مفید برای پوستند. این سبزیجات پوست کدر شما را شاداب میکنند. میتوانید آنها را به سالاد، سوپ و ساندویچ اضافه کنید.

۲- نوشیدن آب

نوشیدن مقدار زیاد آب در طول روز موجب طراوت و آب رسانی به اندام های بدن و مخصوصا پوست  میشود. آب مواد سمی مضر داخل سیستم بدن را خارج کرده ، چین و چروک صورت را کاهش میدهد و بنابراین به جوانسازی پوست کمک میکند.  همیشه یک بطری آب را در دسترس قرار دهید و کم کم در فواصل منظم آن را بنوشید.

۳- زردچوبه

زردچوبه باکتری های مضر داخل و خارج بدن را از بین می برد. کیوکرمین ماده گیاهی است که به زرچوبه خاصیت ضد باکتری، ضد ویروس، ضدالتهاب و ضدقارچ می بخشد. میتوانید زردچوبه را با یک لیوان شیر صبح اول وقت یا شب موقع خواب میل کنید. در عرض یک هفته متوجه اثرات شگفت آور آن می شوید. همچنین می توانید زردچوبه را به سالاد یا آب میوه اضافه کنید.

۴- آووکادو

آووکادو برای پوست غذای فوق العاده ای است چون غنی از ویتامین ای و چربی های مفید است. ویتامین ای مانند یک آنتی اکسیدان عمل میکند و چربی های مفید التهاب را از بین می برد. اووکادو آسیب های پوستی را کاهش داده و چربی پوست را حفظ میکند.  همچنین از چروک، جوش و کدر شدن پوست جلوگیری میکند. آووکادو را میتوانید به صبحانه، ساندویچ، سالاد و سس ها اضافه کنید.

۵-  آلوئه ورا

آلوئه ورا معروفترین درمان مشکلات پوستی است. این گیاه دارای هورمون های آکسین و گلیبرلین است که دارای خاصیت ضد التهاب اند. بنابراین وقتی که آلوئه ورا را روی پوست می مالید یا چکیده آن را به صورت آب میوه یا مکمل مصرف می کنید، التهابات پوستی برطرف میشوند. اما هرگز ژل آلوئه ورا را مستقیما از گیاه  بر روی پوست خود نمالید.

۶- میوه ها

میوه ها منبع ویتامین، مواد معدنی و قند هستند. آنها اشتهای شما را کنترل می کنند، بنابراین دیگر هوس مصرف غذای ناسالم (هله هوله) که خود عامل التهاب است را نمی کنید. میوه ها شادابی و درخشش پوست شما را تضمین میکنند. در اینجا چند میوه را به شما توصیه می کنم :

۱-۶- انبه منبع آنتی اکسیدان و ویتامین آ است و از پیری زودرس پیشگیری می کند، حالت کشسانی پوست را حفظ کرده و رشد سلولهای جدید پوست را تسهیل میکند.

۲-۶- موز سرشار از ویتامین آ، ب و ای است و از چروک پوست جلوگیری می کند.

۳-۶- پاپایا به برداشتن لایه های مرده پوست کمک کرده و پوست را از ناخالصی ها پاک می کند.

۴-۶- پرتقال و کیوی سرشار از ویتامین سی هستند که باعث تاخیر در پیدایش چروک میشود و ترکیب کلاژن پوست را تقویت می کند. میوه های دیگر سرشار از ویتامین سی گوآوا، گریپ فروت و توت فرنگی هستند. این ویتامین همچنین از پوست در برابر اشعه آفتاب حفاظت می کند و تجدید سلولی را افزایش می دهد. بنابراین جوانی و تازگی پوست شما ماندگارتر می شود.

۵-۶- یک لیوان آب گرم ، عسل و آب لیمو به پوست شفافیت و تازگی می بخشد. سیب هم همین خاصیت را برای پوست دارد.

۶-۶- توت ها هم سرشار از ویتامین سی ، آنتی اکسیدان های قوی و تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن هستند. برای رهایی از لکه های تیره پوستی توت و تمشک مصرف کنید.

۷-۶- هویج حاوی مقادیر بالای بتاکاروتن، ویتامین آ و آنتی اکسیدان است. هویج با سم زدایی از درون، پوست شما را بشاش می کند. همچنین پوست را در برابر آفتاب حفاظت کرده و پیری زودرس وچین و چروک را به تاخیر می اندازد. یام یا سیب زمینی شیرین نیز همین اثرات را دارند.

۸-۶- ماهی و روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. آنها روغن مفید پوست را تامین میکنند و در برطرف کردن التهاب، جوش، پوسته پوسته شدن و قرمزی موثرند. محصولات دریایی حاوی روغن زیاد مثل تون، سالمون یا کپور را در رژیم غذایی خود بگنجانید یا از مکمل ها روغن ماهی برای سالم و نرم نگه داشتن پوست خود استفاده کنید. از ماهی پخته یا کبابی هم میتوانید استفاده کنید ولی پوست آن را دور نریزید.

۹-۶- چربی های مفید برای پوست منفعت زیادی دارند. اولین منبع چربی های مفید آجیل ( مخصوصا بادام،گردو و فندق ) است.  از موارد دیگر میتوان تخم های گیاهی ( تخم کتان، تخم آفتاب گردان و تخم چیا) و روغن ها ( روغن زیتون و روغن سبوس برنج ) را نام برد.

روغن ماهی هم از این دسته هست که پیشتر در مورد آن صحبت شد. این چند گروه غذایی برای سبزی خوارها و گیاهخوارها هم مناسبند. اگر مقدار مناسب آن را وارد سبد غذایی خود کنید پوست بی نقصی خواهید داشت.

۱۰-۶- چای سبز و ماتشا ( نوعی چای که با دم کردن پودر برگ های منتخب نوع ویژه ای از چای سبز بدست می آید) سرشار از آنتی اکسیدان اند. این مواد غذایی منبع epigallocatechin gallate (EGCG) که نوعی فیتونوترینت (ماده ای با ارزش غذایی بالا که در گیاهان وجود دارد) است. درصد این ماده در چای سبز و ماتشا بالاترین است.

آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد مضر را از بین میبرند و در نتیجه پوست را در برابر قرمزی، لک های تیره وپیری زودرس حفظ می کنند. همچنین انتی اکسیدان ها ترشح هورمون DHT که منشا آکنه (جوش) است را کنترل میکنند. به این ترتیب پوست از لک و جوش در امان می ماند.

۱۱-۶- کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان و دارای خواص ضدالتهاب است. آنتی اکسیدان نقش مهمی را در بهبود سلامتی پوست ایفا میکند. رادیکال های آزاد اکسیژن به سلولها حمله میکنند و در عملکرد عادی سلول ها و اندام ها اختلال ایجاد میکنند. این مشکل منجر به عدم تعادل هورمونی، ضعف سیستم ایمنی ، ناراحتی های معده، گوارشی وغیره می شود. بنابراین بدن نیاز به مقدار مناسب از آنتی اکسیدان موجود در موادغذایی بخصوص بروکلی دارد.

۱۲-۶- ماست حاوی باکتری پروبیوتیک هست که در جذب، هضم و دفع غذا به بدن کمک می کند. وقتی غذا را به خوبی هضم میکنید و مشکل گوارشی نیز ندارید پوست شما کمتر مستعد خشکی، ترک و عفونت است. هر روز بعد از ناهار و همراه شام ماست صرف کنید. همچنین میتوانید ماست را به معجون ها و اسموتی ها اضافه کنید.

۱۳-۶- میوه باتل گورد  (Bottle gourd)

 میوه باتل گورد یا آب آن یک درمان آبله مرغان است. همچنین برای آبرسانی و محافظت از پوست مناسب است. فوتونوترینت های موجود در آن خواص  آنتی اکسیدانی ضد التهاب دارند و جای زخم یا اسکار را نیز درمان می کند. این میوه را همراه به هنگام صبح همراه صبحانه میتوانید مصرف کنید. همینطور، می توانید آن را به سوپ، آش و غذاهای دیگر نیز بیفزایید.

۱۴-۶- خربزه تلخ (Bitter melon)

خربزه تلخ نوعی میوه نواحی گرمسیری است. مزه ی تلخی دارد ولی یک درمان طبیعی برای همه ی عارضه های پوستی از قرمزی و حساسیت گرفته تا جای زخم وآفتاب سوختگی است. این میوه علاوه بر دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی ضد التهاب برای گوارش وکبد نیز مفید است. خربزه تلخ را می توانید به شکل آب پز یا درون آش صرف کنید. آن را سرخ نکنید و به مدت زیاد هم داخل آب نگذارید چون باعث از بین رفتن مواد ارزشمند خوراکی درونش می شود. 

چند ماده غذایی مضر برای پوست :

  • فست فود و غذای فرآوری شده (اکثر غذاهایی که از فروشگاه می خرید)
  • مواد غذایی حاوی مقادیر بالای سدیم و شکر
  • غذاهای چرب و غیربهداشتی
  • مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی استروژن هستند.
  • غذاهایی که حرارت داخلی بدن را بالا می برند.
  • غذاهای سوخته یا بیش از حد پخته مثل کباب ها